Ugrás a fő tartalomra

'Finom Józsi' süti recept nyomán

Szeretem a tiramisut, de itthon, csak én eszem meg. Ráadásul a boltban csak maxi kiszerelésű babapiskótát kaptam, így megmaradt rengeteg. Hetek óta törtem a fejem, hogy milyen süteményben találkoztam beáztatott babapiskótával. Édesanyám segített, hogy a Finom Józsira gondolhatok, bár az ő receptje szerint ennek a közepében összetört piskótalap van, de ezt lehet helyettesíteni babapiskótával - csak jobban meg kell locsolni rumaromával, hogy megpuhuljon.

Én kicsit alakítottam a recepten (a tetejére szánt puncsos Gála pundingot is elhagytam, a szalakálit is kihagytam, helyére sütőpor került), így készítettem.

Hozzávalók:

piskóta (26x36 cm-es tepsihez):

  • 4 tojás
  • 4 evőkanál víz
  • 16 dkg cukor
  • 16 dkg liszt
  • késhegynyi sütőpor

töltelék:

  • puncspuding
  • 0,5 l tej
  • ízlés szerint cukor
  • babapiskóta (10-12 db)
  • rumaroma
  • baracklekvár

Az alsó lap, a baracklekvár és a babapiskótás réteg már kész.


Elkészítés:

Először elkészítjük a piskótát. A koncepció nálam az volt, hogy inkább legyen laposabb, kettévágom, és egymásra rakom, közé töltök. Mintsem próbálok egy magasabb piskótát csinálni, ami aztán kicsit összeesik, és képtelen leszek majd félbevágni. Ez a piskótarecept nálam egy 26x36-os tepsibe volt elég. A fehérjét elválasztjuk a sárgájától, a fehérjét kemény habbá verjük, majd beletesszük a cukrot, a sárgáját, a vizet, és az átszitált sütőporos lisztet. Én a liszt kivételével mindet robotgéppel kevertem még hozzá, a legalacsonyabbik fokozaton. 180 fokra előmelegített sütőbe tesszük, majd egyből levesszük a hőfokot 160 fokra. Nekem 27-28 perc alatt készült el, de a 20. perctől érdemes már figyelgetni az ablakon, majd ha késznek gondoljuk, tűpróbát tenni (ha nem marad tészta a tűn, akkor elkészült).

Ha kész, kapcsoljuk le a sütőt, és résnyire nyissuk ki a sütő ajtaját. Így hagyjuk kihűlni a piskótát, amivel az összeesést megakadályozhatjuk. Ha már csak langyos, és a tepsi kihűlt, kivehetjük, hogy gyorsabban hűljön. Amikor meghűlt a piskóta, vágjuk félbe (vagy ha laposabb mellett döntöttük, akkor ketté).

Ezzel a módszerrel megakadályozhatjuk, hogy a puding fele lefolyjon a süteményről


Az alsó lapot kenjük meg jól baracklekvárral, erre jöhetnek a babapiskóták, locsoljuk meg jól rumaromával (de figyeljünk, hogy közvetlenül a babapiskótát locsolgassuk, ne a lekvárt). Ezután csináljuk meg a pudingot, ha kész vegyük le a tűzről, és addig kerítsük körbe a sütinket alufóliával - ezzel megakadályozzuk, hogy a puding fele lecsurogjon róla. Kanállal adagoljuk a babapiskóta tetejére a pudingot, ne öntsük rá, mert akkor le fog folyni a babapiskótával együtt az egész. Kicsit el tudjuk egyengetni óvatosan a pudingot a tetején. Erre pedig rá is tehetjük a másik piskótalapot. Pár perc múlva az alufóliát is el lehet távolítani. A tetejére lehet még porcukrot is hinteni, de csak tálalás előtt, különben ráolvadhat.

Az én Finom Józsim


Mivel nem találtam az interneten a Finom Józsi eredeti receptjét, ezért leírom ezt is:

Finom Józsi recept:


2 tojás, 6 kanál cukor, 6 kanál olvasztott zsír, 1/2 szalakáli, tej, 40 dkg liszt - 2 lapot sütünk. 3 tojásból pedig piskótát sütünk (én ezt helyettesítettem fent babapiskótával). A puncsot töltelékhez összetörjük a piskótát, 2 dl tejjel, 7-8 dkg vajjal, porcukorral, és rumaromával kikeverjük. Az alsó lapra rákenjük a baracklekvárt, erre jöhet a puncsos töltelék, majd a másik lap. A tetejére 20 dkg porcukorból, fél Gála puncspudingból, 2 dkg vajból, 2 evőkanál forróvízből készítjük a bevonatot.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Német "jövevényszavak" a magyarban - Frissítve!

A német nyelv tanulása során időről-időre belefutok olyan kifejezésekbe, szavakba, amiket mi is használunk a mindennapokban. Legtöbbjüket írásban talán még sosem láttam, de szóban annál inkább használják. A mi családunkban nincsenek német felmenők, sem emigráltak, mégis sokat hallottam az alábbiakat a szüleimtől, nagyszüleimtől. Valószínűleg velem a legtöbb ki is halna, ha rajtam múlna, mert én nem igazán használom ezeket a szavakat. Most azt mutatom meg, hogy mi hogyan, minek a kifejezésére használjuk, és hogy a német nyelvben valójában mit is jelent. Persze lehetnek egyszerű véletlenek is, és az is könnyen előfordulhat, hogy nem is jövevényszavakról van szó, egyszerűen csak hasonlít a kiejtésük egymásra. Jöjjenek tehát az összecsengések és jelentéseik. "smucig"- schmutzig A smucig szót mi a fukarság kifejezésére használjuk. Németül a schmutzig szónak is ugyanez a kiejtése, viszont azt jelenti, hogy koszos, piszkos. "Na, ja" - Naja A "Na, ja&q

A villamosforgalmat jelenleg irányító fényjelző kialakulása

Sokan naponta közlekednek villamossal, de vajon felmerült-e már bennük a kérdés, hogy vajon miért is így néz ki a villamost irányító lámpa? A piros, tilosnak megfelelő miért három egymás mellett lévő fehér pötty? A narancsot helyettesítő miért egy pötty? És a szabad utat jelző, miért kettő pötty egymás alatt? Kicsit utánajártam a kérdésnek, mert nem bírtam rájönni a logikájára. Érdekes magyarázat következik! A jelenleg alkalmazott – villamosforgalmat irányító – fényjelző készülék (úgynevezett holdfényjelző) optikáinak szimbólumai a korábban évtizedeken át alkalmazott „pajzs alakú” jelző jelzéseinek analógiájára készültek. A régebbi jelzőlámpákat az 1990-es években kezdték el lecserélni, a 2000-es évek végére jutottak el a végéig. Azért hasonlít a mostani logikája a korábban használthoz, mert annak idején így tették az átállást zökkenőmentessé. Összetéveszthetetlen! Ha közvetlenül az autós forgalmat irányító piros-sárga-zöld jelzőlámpa mellé is kerül, akkor is egyértelmű, hogy

Darázs kisokos

Méhek, darazsak, csípnek, szúrnak, mézet gyűjtenek, gömbölydedek, hosszúkásak, szőrösek, csíkosak... Sokak fejében keverednek a fogalmak, sokszor a gyerekeknek sem tudjuk hirtelen megmondani, hogy éppen melyik fajtával van dolgunk. Jöjjön a saját szubjektív nézőpontomból egy kis segítség, melyik, hogyan néz ki, mit érdemes róla tudni! A legaranyosabb Mind láttunk már a virágokra lomhán rászálló dundi szőrös fekete-sárga-fehér csíkos rovart, ők a poszméhek, vagy dongók. A közhiedelemmel ellentétben neki is van fullánkja (a fullánkosdarázs-alkatúak közé tartoznak), bár ritkán használja. Ezen kívül egy gyerekkori kísérlet kapcsán (a tenyerünkbe zártuk) elmondhatom, hogy harapni is tud, ha veszélyben érzi magát. Kétségkívül a legbarátságosabb természettel rendelkezik a fullánkosok között. Közeledtét hangos zümmögés jelzi, innen a dongó kifejezés. 2014-ben egyik faja, a földi poszméh az év rovara volt. Poszméh - Forrás: Wikipédia A legfélelmetesebb A darazsak kisebb,